Ingveig Tveranger | Veien mot sykehusdrømmen
320
post-template-default,single,single-post,postid-320,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Veien mot sykehusdrømmen

Veien mot sykehusdrømmen

Posted by Ingveig Tveranger in Ingveig Tveranger

Hvordan blir det å være pasient, pårørende og personale på Stavanger universitetssjukehus på Våland i byggeperioden? Hvis nytt sykehus bygges der. Vi ser for oss hvor fint det blir. Enerom, eget bad og rolig atmosfære.

Men ser vi for oss hvordan det blir i byggeprosessen, hvis dette skal skje på Våland? I et etablert boligområde? Med lastebiler inn og lastebiler ut. Fra tidlig om morgenen.

Arbeidsfolk er tidlig på an. Gjerne før klokken 0700 er de i gang. Det blir det bråk av. Boring, snekring, kraner, gravemaskiner, trucker og durende sementbiler kontinuerlig i drift. Hele dagen. Og de svært mange arbeidsfolkene tar ikke buss til jobb. Hvor skal de parkere?

Så når du ganske dårlig og sliten i sykesengen forventer at kvelden skal bli rolig, viser det seg at prosjektet er forsinket og et ekstra skift er satt inn for å ta igjen tapt tid og holde tidsfristen. For tør vi tro at byggingen av nytt sykehus vil holde planlagt fremdrift?

Støyproblemer er dagligdags på et sykehus. Utagerende pasienter som vekker en hel avdeling midt på natten er kjent for både personale og pasienter.

Legg på noen betongblandemaskiner, litt sprenging og boring i vegger. Så skulle støyproblemet være beskrevet. Eller vent, jeg glemte helikoptertrafikken og ambulanser med sirener på.

Så var det byggestøvet. Dessverre vil ventilasjonssystemene vil transportere med seg mye støv inn på avdelingene. Ikke spesielt gunstig verken for nyfødte eller lungesyke. Og hva med ansatte? Skal de puste inn byggestøv i tre år? Jeg bare spør.

Tenker meg at folk på Våland og i Bekkefaret vil være ganske frustrerte over betongbiler og annen tungtransport inn og ut fra byggeprosjektet på SUS.

Nærmeste parallell er Rogfast og Ryfast under bygging. De har ryddet store områder for maskinpark og lagring. Hvor er det plass til dette på Våland? Hva er planlagt kjørevei for store billass inn og ut? Hvilke løsninger er tenkt?

I tillegg håper jeg at ambulansepersonalet har gode nerver når en vei plutselig blir sperret fordi en entreprenør måtte uforutsett blokkere fremkomsten.

Vaktplanene vil ikke gå opp for personalet til SUS, fordi bussene blir forsinket når de skal kjøre gjennom det gedigne byggeområdet, og de som kjører bil vil kjenne på det samme.

Kanskje vi må tåle litt av dette i en periode. Det er jo bare tre år. Vel, legg deg selv inn på et sykehus i ombygging. Du kommer nok raskt til hektene.

Det er realistisk å forvente kompliserende forsinkelser, midlertidige løsninger og dispensasjoner under byggingen. Å bygge et sykehus er komplekst. Å bygge et nytt sykehus i, på og rundt et sykehus i drift i et boligområde vil være å starte en prosess brolagt med store utfordringer.

Da de bygde St. Olav i Trondheim var det på det meste 12 kraner på området. Se det for deg på Våland. Prosjektering, planlegging og logistikkløsninger blir utrolig viktig dersom sykehuset skal bygges der.

Vet noen noe om hva som er tenkt om byggeprosessen? Ser vi kun på tegningene av sykehusdrømmen og glemmer at det er en komplisert vei frem til resultatet, mens pasienter skal behandles ved siden av?

Er jeg for pessimistisk? Maler jeg fanden på veggen? Det vil vise seg.

 

(hvis du vil lese noen av evalueringsrapportene fra sykehusbygging i Trondheim ligger det to lenker her: )

Evalueringsrapport – Vi fikk det til

Involvering av bygg- prosduksjonsleddet i prosjekteringsfasen

 

Del artikkel: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
15 okt 2015