53704689_10156042837667327_5173277903189704704_o.jpg

Hei!

Velkommen til bloggen min. Her deler jeg tanker og synspunkter, og litt av mine matfavoritter. Håper du liker det du ser!

Tips til den gode pressemeldingen

Tips til den gode pressemeldingen

De tre siste årene har jeg jobbet på landets største byggeplass, der det bygges nytt sykehus i Stavanger. Der har pressemeldingen vært et av flere viktige kommunikasjonsverktøy. 

For offentlige virksomheter er åpenhet og tilgjengelighet viktig, og pressemeldingene vi har delt har bidratt til det. Vi har delt viktige milepæler og store kontrakter – og det har vært mange. Det har ført til mange gode oppslag, og god dialog med journalister og medier og mye ny innsikt. 

I tillegg har kjennskapen til prosjektet økt mange steder. Hvis vi ikke forteller det er det ingen som fanger det opp. 

Hvorfor en pressemelding? Hva er hensikten?

·      Få ut nyheter om din virksomhet, internt og eksternt

·      Bli kjent som selskap/organisasjon/virksomhet

·      Øke handlingsrommet

·      Øke verdiskapningen – du kan øke salg, samarbeid, finne nye markeder, øke kjennskapen til din virksomhet hos beslutningstakere, de som sitter på budsjetter

·      Bygge troverdighet som en aktør i samfunnet

·      Øke attraktiviteten

·      Tiltrekke gode folk

·      Bygge merkevaren

·      Intern stolthet

Hvordan lager du den?

·      Hvorfor skal vi ha en pressemelding?

For å få ut en ekte nyhet fra din virksomhet – det er et røyksignal til omverdenen, HALLO vi er her – vi driver med viktige ting, som er så viktige at vi vil dele det med dere. En pressemelding er en nyhetsmelding.

Hva er en nyhet? 

Nyhetskriterier: Konflikt, nærhet, vesentlig, aktuell, sensasjonell – eller kombinasjon av disse. NTB har en utmerket oppskrift, se her

https://www.ntb.no/blogg/nyhetskriteriene-som-bor-finnes-i-pressemeldingen

I tillegg; har dere kunnskap og innsikt utover det generelle rundt saker som «ruller» i mediene? Kan noen hos dere mye om et fagfelt? Da kan dere vurdere om deres ekspert skal komme med et utspill/fagkompetanse på en aktuell sak.

·      Hva er vårt budskap – hva vil vi si? Nyhet? Kontrakt? Innovasjon? Nytt samarbeid? Ny teknologi? Gode tall? Rekord? 

·      Skriv dette ned – lag et utkast, og send dette på rundgang til de som er involvert. Jeg lager ofte en nyhetsartikkel der jeg skriver saken og legger ordene i munnen på de som skal si noe. Deretter intern runde – med stor variasjon i tilbakemeldingene. VIKTIG; vær tydelig på at dette har vi tenkt å dele med pressen og på nett – husk at du skal eie det som står – da kommer folk ofte på banen og legger inn sine endringer

·      Fortell en historie

·      Tenk nyhetsartikkel – forsøk å lage en nettsak/avisartikkel;

Vinklet overskrift

Kort ingress

Hovedartikkelen med «intervju» med to-tre kilder, helst ikke mer en totalt halvannen A4-side

Faktaboks

Kontaktinfo

Lenke til nettside

BILDE som støtter historien

Hvordan distribuerer du den?

Du kan selvsagt sende den til alle mediekontakter du har for din virksomhet. Men før du gjør det, vurder om det er hensiktsmessig. Se punktene under her:

·      Sende ut til alle kontakter – bygg en kontaktliste med «dine» medier/kontakter – delt i to; generelle medier og bransjemedier. Husk blindkopi

·      I tillegg; tenk lokalpresse – alle steder har lokale medier og her er terskelen lavere enn andre steder. 

·      Innsalg til enkeltmedier – underlag for innsalg

·      Sende ut til bransjemedier

·      Underlag for å svare ut journalister

·      Godt å bruke eksternt, men like viktig internt

·      Når publisert i pressen; 

del i alle interne kanaler; intranett/Workplace/ulike presentasjoner

del i alle eksterne kanaler; link fra pressen, sammen med bilder du har forberedt, egen nettside, SoMe, spre dette ut – bidra til klikk = mediehuset ser at dette har lesere, altså er dette stoffet interessant

Undersøk mulighetene internt for deling blant ansatte. Det er alltid frivillig, men det er smart å jobbe strukturert med dette, å hjelpe medarbeidere i selskapet til å dele. Da blir det flere klikk på saken – det sprer seg

·      For markedsavdelingen: Dere som lager pressemeldingen gjør smart i å informere internt om pressemeldingen i forkant, slik at salg og marked kan forberede evt oppfølging/andre aktiviteter som kan «henges på» dersom det er naturlig. Dette blir en vurdering fra gang til gang.

Humor kan være redningen

Humor kan være redningen